פקק של מידע בראש הפרעת עיבוד חושית - Sensory Processing Disorder
חודש אוקטובר חודש המודעות במדיה לקשיי מודעות של תופעות נוירולוגיות רגשיות והתנהגותיות
פקק של מידע הראש או יריבות מידע
יריבות מידע
אינני נוירולוגית, לא מורה לחינוך מיוחד ולא מרפאה בעיסוק. אני מטפלת משפחתית שחווה קשיים רבים של משפחות "אבודות" מול מערכת אבחון די נוקשה המתייגת היום בקלות רבה "אוטיזם" כמעט על כל הפרעה נוירולוגית.
ההורים והן הילד חשים כי האבחנה איננה מדויקת וכי המסלול הנכון לפתרון הבעיה רחוק.
מתבגרים ומבוגרים צעירים שפגשתי במחקר הדוקטורט שלי, דיווחו על החוויה של חיווט מחדש של המוח שלהם. חוויה זו התרחשה ספונטנית בגילאי העשרים פלוס אצל חלקם ואילו אצל אחרים
העבודה בשיטת -Coaching Psychology עשתה את השינוי.
אחד מכל שישה ילדים סובל מהפרעת עיבוד חושי נתון שמציינת החוקרת האמריקאית אנדריאה שניידר. היא מדגישה את חשיבות האבחנה המבדלת של ילדים הסובלים מהפרעה זו, כיוון שמאבחנים רבים נוטים לשייך אותה, לבן דוד קרוב שלה - אוטיזם.
התחושה של האדם היא של קרב בראש על עודף המידע, סיווגו, ארגונו והפקת מענה הולם לסביבה. לא מדובר באי הבנה או חוסר ידע אלא ממש על קרב בין מידע מגוון, הנראה חשוב ומסקרן, באותה מידה לאדם.
ילדים המאובחנים עם SPD אינם בהכרח בעלי אוטיזם, אך אם אלו יהיו אוטיסטים סביר להניח שיש לפחות כמה אלמנטים של SPD.
SPD מוגדרת כ "דרך שבה מערכת העצבים מקבלת מסרים מהחושים והופכת אותם לתגובות מוטוריות והתנהגותיות מתאימות. בין אם אתה נוגס בכריך, רוכב על אופניים או קורא ספר, ההשלמה המוצלחת של הפעילויות הללו, דורשות עיבוד מדויק של התחושות. " (SPDstar.org, 2017)
(Sensory Processing Disorder (SPD)
ג'ין איירס, מחלוצי התחום, מרפא בעיסוק ונוירולוג, תיאר "פקק תנועה" במוח כאשר לילד יש SPD (איירס, 2005). "חוטי החשמל" המחווטים את המידע על פיו הוא זורם למוח לעיבוד, נתפסים פעם, כאיטיים מדי, מהירים מדי, לחץ רב מדי, לחץ קטן מדי, וכו'.
החושים כוללים מידע (proprioceptive) פרופריוספטיבי - מידע של קליטת מידע לגבי מיקום הגוף, ע"י תנועתו והימצאותו במרחב ובחלל ע" מערכות שיווי משקל, (תחושת הגוף בחלל), שמיעתית (שמיעה), חזותית ומישושית, בין מערכות אחרות.
כאשר המערכות החושיות הבסיסיות הללו אינן מאוזנות נכון, או שאינן מסונכרנות, כפי שמגדירה קראנוביץ (2016), אזי הלמידה הופכת להיות קשה מאוד לילד.
הקלט החושי מוטה ונחסם, דבר הגורם לפלט התנהגותי הדומה להתנהגויות מסוג ADHD, כגון מיקוד וריכוז לקויים, היפראקטיביות, פעילות חישה חושית (התנגשות באובייקטים) רגישות מישושית (לא ניתן ללבוש מסוימים בגדים כי הבד הוא יותר מדי לחץ על העור), וכו'.
החדשות הטובות הן שאצל ילדים עם SPD יכולים לראות שיפור משמעותי בוויסות עצמי באמצעות שימוש בריפוי בעיסוק.
Occupational Therapy - OT, פעילויות טיפוליות בחדר הכושר, יעזרו לילדים עם אתגרים חושיים להיות מסוגלים לתפקד בפעילויות יומיומיות. מרפאה בעיסוק עשוי לספק דיאטה סנסורית ספציפית של פעילויות המסייעות לילד לחוות קלט סנסורי המוביל להתנהגויות של וויסות העצמי ולגרום לרגיעה או לפעילות מאוזנות. תרפיה תעסוקתית מאפשרת לשלב את החושים באופן כזה שהילד יהיה מסוגל לעבד קלט חושי באופן הולם לתפקד ולבצע עיבוד קוגניטיבי מסדר גבוה יותר הנדרש בהגדרות כמו פעילויות בית ספר ופעילויות חברתיות.
אם נראה כי הילד שלך או אתה חווים מין הצפה, בלבול, חוסר ישע מול חומר כמותי, ומתנהגים באופן מבולבל, כתוצאה מ "יריבות תנועה במוח", כדאי לשקול הערכה של ילדך.
רוב בתי הספר הציבוריים מספקים הערכה לשלילת אתגרים הלמידה המשפיעים על היכולת להתמקד, לרכז ולשמור מידע. ריפוי בעיסוק וטיפול בדיבור יכולים להיות בעלי ערך רב בסיוע לילדים לעבד כראוי מידע נכנס. כאשר זה נעשה כראוי הם מסוגלים להגיב בהתאם לסטנדרטים חברתיים, אקדמיים ואחרים.
ספרים שימושיים:
Ayres, A. J., & Robbins, J. (2005). אינטגרציה חושית והילד: הבנת אתגרים סנסוריים סמויים. לוס אנג'לס, קליפורניה: WPS.
הילד הלא מסונכרן: זיהוי והתמודדות עם הפרעת עיבוד חושית מאת קרול קרנוביץ '(2005)
גידול ילד מסונכרן: פעילויות פשוטות, כיף לעזור לכל ילד לפתח, ללמוד, ולצמוח על ידי קרול Kranowicz (2010)
The Out-of-Sync הילד גדל: התמודדות עם הפרעת עיבוד חושית של גיל ההתבגרות וצעירות מבוגר על ידי קרול Kranowicz (2016)
גידול ילד חכם חושי: המדריך הסופי לעזרה לילדך עם הפרעת עיבוד חושית מאת ננסי פסקה (2009)
ילדים סנסציוניים: תקווה ועזרה לילדים עם הפרעת עיבוד חושית על ידי לוסי ג 'יין מילר (2014, מהדורה שנייה